انتقاد شدید از آبروریزی پیام رسان ایرانی
[ad_1]
فرهیختگان نوشت: چند روز گذشته تصویری از یک صفحه مانیتور با محتوای چتهای گروهی در فضای مجازی و سوشالمدیا منتشر شد و ادعا شده بود که این تصویر متعلق به مانیتور یکی از کارشناسان پیامرسان بله است.
آنچه در تصویر قابل رویت بود، چت کاربران در گروهها بود. انتشار این تصویر در فضای مجازی شائبه و نگرانی دسترسی به اطلاعات و محتوای خصوصی را برای کاربران پیامرسانهای ایرانی، بهخصوص کاربران پیامرسان بله به وجود آورد.
روز گذشته بالاخره مدیران بله به این موضوع واکنش نشان دادند و در یک بیانیه، تصویر منتشرشده را تایید کردند. قبل از هر چیز همانطور که بارها خاطرنشان کردهایم، امنیت و دادههای شخصی کاربران جزء خط قرمزهای بله است و با تمام وجود از آن حفاظت کرده، میکنیم و خواهیم کرد.
امین تجملیان، قائممقام مدیرعامل پیامرسان ایرانی بله گفت: «برنامهمان این نیست که دیتای دیگری درباره مساله ارائه دهیم؛ چراکه بیانیه شفاف است. در بیانیه نوشته شده که مساله چه چیزی بود و کلا موضوع هم مرتبط با حریم خصوصی افراد نیست و اطلاعاتی است که در اینترنت هم در دسترس است. چراکه گروههای بالای هزار عضو و کانالها، فضای عمومی محسوب میشود. این صرفا ابزاری برای مقابله با محتواهای کلاهبرداری است. برای پیامرسانها، گزارشهایی از محتوای کلاهبرداری در گروهها و کانالهای پیامرسانها از جمله بله ارسال میشد و این ابزار نیز برای همین مساله قرار داده شد و در بیانیه هم این را ذکر کردهایم. آنچه که بررسی میشود فقط محتواست و اطلاعات کاربران نیست.
اگر به عکس منتشرشده هم دقت کرده باشید در کنار محتوا نوشته شده که محتوا متعلق به گروه و بدون هیچ نام و آیدی از کاربر است. صرفا برای مقابله با کلاهبرداری بود؛ چراکه امنیت بله را تهدید میکرد. گزارشهای متعددی چه در بله و چه در سایر پیامرسانها داشتیم که کلاهبرداری مردم را آزار میداد. ما صرفا برای این موضوع این ابزار را قرار داده بودیم و مورد استفاده قرار گرفت، بالطبع هم هیچ حریم خصوصیای مخدوش نشده است. پس از بررسی محتوا، محتوا از گروهها حذف میشود و اگر لازم باشد کل گروه هم بسته میشود. بعضی گروهها هم بودند که صرفا یک گروه با یک فایل یا لینک تشکیل شده، هزاران نفر عضو شدهاند و نام گروه مثلا سود سهام عدالت یا پرداخت جریمه یا پرداخت مالیات است. کلی از این گروهها داشتیم و عملا یک گروه با کلی کاربر وجود داشت، برای اینکه این اتفاق نیفتد و کاربر به خطر نیفتد، این ابزار قرار داده شد تا فقط با محتوای مشکلدار برخورد شود.»
بیمحلی به اعتماد کاربران ضربه بیشتری میزند
علیرغم جسارت مدیران بله، اما اتفاقی که در رابطه با مساله انتشار محتوای گروههای بله افتاده است، خدشهدار شدن اعتماد کاربر است. هرچند محتوا مرتبط با گروههای عمومی است، اما همچنان این ذهنیت از سوی کاربران ایرانی پیامرسانهای داخلی وجود دارد که محتوای چتهای خصوصی نیز زیر ذرهبین خواهد بود. با وجود غیرواقعی بودن این گزاره و نقض حریم خصوصی، اما این انتشار تصویر صفحه مانیتور میتواند ذهنیت کاربران پیامرسانهای ایرانی را هم به سمت یک گزاره غیرواقعی سوق دهد.
از این رو از دست دادن اعتماد کاربران و مکدر شدن ذهنیت افراد نسبت به یک پیامرسان داخلی ممکن است موقعیت سایر پیامرسانهای ایرانی را هم به خطر بیندازد. تقریبا پس از سالها تبلیغات برای پیامرسانهای ایرانی، فیلترشدن برخی از پلتفرمها و پیامرسانهای خارجی کاربران جدیدی را به تعداد کاربران قبلی پیامرسانهای داخلی اضافه کرد.
عدم دسترسی همگانی به فیلترشکنها از یک جایی به بعد درنهایت بسیاری از ما را مجبور به پذیرش استفاده از پیامرسانهای داخلی کرد و بالاخره به هر شکلی که بود در بسته پیامرسانهای مورد استفاده مردم قرار گرفتند. شاید اقبال عمومی گستردهای شکل نگرفت، اما بههرحال به دلیل دسترسی سریعتر پیامرسانهای ایرانی با تمام کاستیها و نواقص درنهایت گزینه خیلی از مردم، پیامرسانهای ایرانی شد. انتشار این صفحه مانیتور و پیامهای کاربران کانالها، خواه یا ناخواه این نگرانی را برای کاربران بله یا سایر پلتفرمهای داخلی دیگر ایجاد کرد که نکند حالا محتوای خصوصی نیز مورد رصد قرار بگیرد؟ هرچند بنا به گفته مدیران بله، این اقدام برای جلوگیری از انتشار محتواهای مجرمانه و کلاهبرداری انجام گرفته است، اما باید پذیرفت که ایجاد اعتماد دوباره برای کاربران، یک امر زمانبر خواهد بود.