اخبار ایران و جهان

چقدر نمک مصرف کنیم؟


چقدر نمک مصرف کنیم؟

آفتاب‌‌نیوز :

 دکتر احمد اسماعیل زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از عادت‌های غذایی ایرانیان اضافه کردن نمک به غذا هنگام خوردن غذا است، افزود: بسیاری از افراد قبل از اینکه غذا را از نظر نمک بچشند، نمکدان را برداشته و به غذا نمک اضافه می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین راهکار‌ها برای حفظ فشارخون و پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون، استفاده نکردن از نمکدان و اضافه نکردن نمک به غذا هنگام مصرف غذاست؛ این مورد شاید مهمترین کاری باشد که برای کاهش فشار خون خودمان می‌توانیم انجام دهیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، مصرف روزانه نمک در ایران ۲ برابر نیاز حد استاندارد است، نمک به عنوان یکی از عوامل اصلی ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی سالهاست که در دنیا مطرح شده است.

دکتر اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: نتایج مطالعه‌ای نشان داده که کاهش مصرف سدیم با افزودن کمتر نمک به غذا پس از پخت و هنگام سرو غذا، با کاهش خطر بیماری قلبی ایسکمیک (IHD)، نارسایی قلبی (HF) و سکته مرتبط است؛ در این مطالعه رابطه بین دفعات افزودن نمک به غذا (هرگز/به ندرت، گاهی اوقات، معمولاً و همیشه) و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در یک گروه آینده نگر متشکل از ۱۷۶۵۷۰ شرکت کننده (حدود ۵۶ سال) بررسی شد.

وی افزود: محققان دریافتند دفعات کمتر افزودن نمک به غذا به طور قابل توجهی با کاهش خطر عوارض قلبی و عروقی مرتبط است، بنابراین برای پیشگیری از حوادث قلبی و عروقی از همین امروز نمکدان‌های خانه خود را از سفره غذا دور کنید و به کودکان خود آموزش دهید که برای حفظ سلامتی، نمک کمتر مصرف کنند و از نمکدان استفاده نکنند.

گفتنی است، پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با هدف آگاهی بخشی آحاد جامعه درخصوص مصرف نمک تصفیه شده یددار و افزایش مصرف لبنیات با شعار “انتخاب همه، نمک کم، اما تصفیه شده ید دار” برای هفته اول و شعار “از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی” برای هفته دوم، از تاریخ ۱ بهمن ماه آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

aftabnews.ir منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا